JANGAN LEPASKAN PELUANG !!!!!!

PKR CABANG BATU GAJAH SEDANG MEMBUAT PENDAFTARAN PEMILIH BARU. (PENGUNDI BARU )


SILA HUBUNGI :
012-4646394 SDR ANTONI
012-4326371 PN PARAMESWARI

PROGRAM TAMBAH AHLI
HUBUNGI :
012-5062467 SDR FUAD
017-5195932 SDR HAZHA

NO 5B, JALAN DEWANGSA,
31000 BATU GAJAH,
PERAK.

DIBUKA SETIAP HARI SELASA
9.00 PAGI - 3.00 PETANG

EMAIL:batugajahpkr@gmail.com

Alamat surat menyurat:
BLOK F- 74, PERUMAHAN AWAM,
JALAN BEMBAN,
31000 BATU GAJAH, PERAK

22 October 2009

SIVAKUMAR DILARANG PAKAI BAJU KETIKA SIDANG?

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tronoh, V. Sivakumar diingatkan supaya mematuhi kod pakaian yang ditetapkan bagi sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dijadual berlangsung 28 Oktober ini.

Speaker DUN Perak, Datuk R. Ganesan berkata, jika wakil rakyat DAP itu berdegil dan masih memakai jubah Speaker, maka beliau tidak akan teragak-agak mengambil tindakan sewajarnya.

''Anda semua tahu apa yang akan berlaku jika ADUN Tronoh itu memakai jubah Speaker. Beliau mesti terima kenyataan bahawa dirinya bukan lagi Speaker DUN, beliau hanya ADUN biasa.

''Semua wakil rakyat mesti tahu apakah kod pakaian sidang Dewan. Sesiapa saja mengenakan pakaian yang tidak kena dengan peraturan sudah tentu tidak boleh masuk Dewan," katanya pada sidang media di pejabatnya di sini hari ini.

Sejak peralihan kuasa kerajaan negeri daripada pakatan pembangkang kepada Barisan Nasional (BN), Sivakumar didapati telah tiga kali memakai baju Speaker secara haram.

Kali pertama beliau berbuat demikian ialah pada persidangan bawah pokok (3 Mac 2009), persidangan pada 7 Mei dan yang terbaru persidangan di sebuah hotel.

Selain memakai jubah berkenaan secara haram, Sivakumar turut menggunakan kepala surat rasmi dan alamat Pejabat Speaker Perak bagi mengeluarkan notis sesuka hati.

Ganesan berkata, bagi memastikan tindakan undang-undang boleh diambil, pihaknya telah membuat laporan polis semalam supaya Sivakumar memulangkan pakaian Speaker dan berhenti menyamar sebagai Speaker.

Jelas beliau, pakaian itu bukan milik individu sebaliknya milik institusi DUN serta kerajaan negeri dan ia mesti dipulangkan sebaik sahaja sesuatu jawatan dilucutkan secara sah.

Beliau berkata, jika Sivakumar masih enggan memulangkan pakaian jubah itu, wakil rakyat tersebut akan dianggap sebagai pencuri.

''Sebagai Speaker saya juga akan memastikan perjalanan sidang Dewan nanti berjalan lancar dan semua pihak perlu mematuhi dan menghormati institusi Dewan.

''Jangan lupa, institusi Dewan juga mempunyai bentara yang bertanggungjawab menjaga ketenteraman Dewan. Jadi fikirlah sendiri sebelum membuat sebarang kekecohan," ujar beliau.

Mengenai kenyataan media Pengerusi DAP, Datuk Ngeh Koo Ham semalam yang menegaskan pembangkang tidak mengiktiraf beliau sebagai Speaker, Ganesan berkata, pembangkang memang sengaja mahu mengelirukan rakyat.

''Saya dilantik secara sah mengikut Peraturan-Peraturan Tetap DUN dan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak pada 7 Mei. Sivakumar pula sudah dilucutkan sebagai Speaker.

''Pembangkang sekarang cuma ada 28 kerusi. Majoriti sekarang berada pada pihak BN iaitu 31 kerusi termasuk tiga ADUN Bebas. Pembangkang boleh cakap apa sahaja yang mereka mahu. Apa yang penting kita ikut peraturan," jelasnya.

No comments:

MOHON SUMBANGAN

KAMI AMAT MENGHARAPKAN SUMBANGAN
DARIPADA SUMBANGAN ANDA..!!!!!
A/C : 111 201 200 2206
AMBANK